idalovisarebecka

Alla inlägg den 23 juli 2011

Av ida larsson - 23 juli 2011 23:36

Var finns idag våran  trygghet? Man hör hela tiden bombdåd, massmord och terrodåd på nyheterna, det har blivit som en vardag för oss att höra .Men det händer så långt bort, man har svårt att ta in allt man hör och ser. Man vet att det pågår dagligen men man har nog inte riktigt förstått att det kan drabba en själv i morgon. Men det som hända idag i Norge skakade om hela norden. Den trygghet man känt att bo här finns inte längre kvar. Inte för mig iaf. Man kan inte tro det är sant, att någon person där ute vaknar upp en dag och kallt skjuter igäl 84 ungdomar på en ö, samt spränger en bomb i Oslo där 7 människor mister livet. 



Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tänka mig in i hur ungdomarnas panik, rädsla och ångest var under dessa timmar. Men detta kommer att sätta  väldigt djupa, mörka spår i dessa människors. Kan man någonsin återhämta sig och återgå till att leva normalt igen efter det.Jag tror det är omöjligt, jag tror att de kommer att formas som andra personer som vuxna efter denna händelsen. Än vad de skulle blivit.  Att några få timmar i ens liv kan förändra så otroligt mycket. Att en enda människa kan förstöra så många familjer för all framtid. Det är helt ofattbart! Tänk vilken hemsk upplevelse att fly för sitt liv, samtidigt som man ser sina vänner blir nerskjutna. Tänk skriken, smärtan och förskräckelsen. Att vara fast på en Ö och inte kunna ta sig där ifrån. Vilken ångest, ilska och total rädlsa de måste upplevt. Jag lider så med dem, att mista sin vän, bror, syster, kusin, barn  m.m på detta sätt är så fruktansvärt hemskt.


Jag önskar världen vore en plats där alla kunde leva tillsammans utan detta onödiga våld, för våld föder våld hat föder mer hat som leder till att fler oskylda människor mister sina liv och där familjer blir förstörada för all framtid.

Sverige och Norge!

Jag hoppas nu att detta aldrig mer kommer att hända. Att Nordens polis, militär mm. kan skydda oss mot detta varsinne till våld. Att man inte blir rädd utan att man visar de som jag inte ens kan kalla för människor för för mig är de personer utan själ. De är monster i mina ögon, som borde utrotas för all framtid. Att demokrati, frihet och yttrandefrihet är det absolut mest värdefulla vi har och det kommer vi aldrig att sluta ha.  Jag hoppas även att de drabbade får all hjälp och stöd de behöver. Det kommer ta lång tid att få alla sår läkta endel kankse aldrig blir det, men det är förståligt. Det ska få ta tid att sörja och man ska minnas för att hedra de drabbas anser jag. Sen Att man lär sig av denna dagen och att man inte tar livet för givet. Mina tankar finns hos mitt grannland och det kommer de att göra ett bra tag framöver-önskar man kunde göra nått för dem, hjälpa dem på nå sätt. Men jag gör mitt bästa genom att sända dem medlidande och att jag beklagar sorgen för alla drabbade!!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

100 000 åsikter!

Babe I like It

 

Ida

 

Läser till sjuksköterska, färdig juni 2012, då börjar verkligheten efter 3 års universitetsutbildning.

Skriver om allt och ingenting- allt från sex/kärlek- åsikter om livet/trauma/krig/sjukdomar- träning och hälsa. Läs gärna och lämna gärna kommentarer om det ni läst!

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards