idalovisarebecka

Alla inlägg den 12 juli 2011

Av ida larsson - 12 juli 2011 17:02

Jag har haft diskutioner på jobbet idag om det var bättre förr än nu, gällande relationer, giftemål, sex och äktenskap. De jag pratade med tycker att dagens ungdomar byter partner för ofta och att det är fel att man inte gifter sig. Samt att de som gifter sig, skiljer sig för lätt i dagens samhälle och går skilda vägar för fort. De ansåg också att man får barn alldeles för sent här i livet också.

Jag menade då på att jag tycker att är bra att vi idag lever i ett sådant öppet samhälle där vi inte blir dömda för att vi lämnar förhållanden, att man både kan vara homosexullt, bisexuella och hetrosexuell  öppet. Leva sambos utan att vara gifta och att man inte behöver vara beroende av varandra på samma sätt som förr, då kvinnorna oftast var hemma och mannen jobbade.

Jag anser att man behöver få träffa olika personer för att få veta vad man vill ha och inte vill ha i sitt förhållande. För vem köper en bil utan att provköra den först? Jag tycker att det är bra att man kan lämna ett förhållande då känslorna tagit slut, för att söka lycka någon annan stans. För jag har mött många äldre som levt i ett äktenskap där de inte varit lyckliga, dessa människor blir väldigt bittra och elaka. Vem vill bli det? Heller vänta till man är 30 år och träffa den som gör en lyckligaste i världen, än att stanna kvar i ett förhållande bara för att man ska. För hur många träffar just den rätta personen i sitt liv när man är 17-18-19-20 och lever hela livet med den och är lycklig. De som lyckas vill jag bara gratulera. Men det är då inte många. Jag anser att vi går åt rätt håll, dock tycker jag att när man väl har bestämt sig för att skaffa barn med någon ska man vara säker på att man vill leva sitt liv med den personen. För det tycker jag är större än att gifta sig. Då ska man inte ge upp under småbarnsåren som verkar vara de tyngsta. Men samtidigt ska man inte stanna kvar om man är väldigt olycklig.


Jag satt och läst i Veco-Revyn och jag är visst inte ensam om dessa åsikter. Enligt en undersökning de gjort på 1000 tjejer anser 71% av kvinnorna att de inte skulle kunna avstå sex innan äktenskap, 54% anser att man måste vara kär för att ha sex medans 46% anser nej.56% trivs med att ha en KK, 74% anser att det är helt okej att ha sex på första dejten medans 26% anser att det är fel. Medans 41% av tjejerna inte gillar one night stand och 6 % kommer aldrig ha det, 33% gillar det och kommer ha det fler gånger.


Jag tycker att det är bra att sex och relationer inte är skambelagt som det var förr. Att man idag kan prata öppet om det i tv, radio, skolor m.m Att man inte behöver vara gift för att ha sex. Jag tycker att samhället går framåt där kvinnor idag blir mer självständiga, där jobb och karriär är viktiga och att samhället idag är mer jämnställt. Vad tycker ni?? Håller ni med om att samhället går framåt och att det är en fördel att man inte ska träffa den "rätta" när man är 17 år och leva resten av livet med den?! Som de gjorde förr, eller ger man upp för fort i ett förhållande idag och tror att gräser är grönare på andra sidan???

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

100 000 åsikter!

Babe I like It

 

Ida

 

Läser till sjuksköterska, färdig juni 2012, då börjar verkligheten efter 3 års universitetsutbildning.

Skriver om allt och ingenting- allt från sex/kärlek- åsikter om livet/trauma/krig/sjukdomar- träning och hälsa. Läs gärna och lämna gärna kommentarer om det ni läst!

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards