idalovisarebecka

Alla inlägg under november 2011

Av ida larsson - 23 november 2011 18:16

4 månaders konstant träning, fas 1 avklarad! har nu kört riktigt tungt! mellan 6-12 rep x3 + kondtion. Nu går jag in i fas 2- 4 månader med mer kondition och hårdare pass vid varje träningstillfälle! stryketräningen kommer bestå av 12-15 rep för att bygga upp uthålligheten och inte vara maxtyngd! + pass för ¨få variation- främst spinning och boxning samt bygga upp en bra corestyrka- det är AO i all träning!


Fas 2 är till för att förbättra konditionen och få optimal fettförbränning- det är nu musklerna ska bli mer synliga och få en fastaren , spänstigare och snabbare kropp. Fas 2 för mig kommer bli intervallsträning och optimal kost- för att bygga muskler och orka träna så hårt. Så större portioner och bomda kroppen med proteiner.Även mycket vila och återhämtning samt att sömnen ska bli bättre för att få bäst möjliga resultat!! Det är nu jag ska träna för att klara av att springa 1 mil på min födelsedag- den 9 juni.


ut     


Fas 3 kommer vara i 4 månader också bestå av hård och tung styrketräninag av maximal stryka 4-6 rep x3 och minst 2-3 konditionspass varje vecka.


Nu är det motivation som gäller- inget kommer gratis och vill man något får man ge sig FAN på det med!!

Allt är möjligt bara man kämpar och inte ger UPP!!!


Fas 4 - då kommer kondtionen in igen maximal konditionssträning i intervaller + stryka - för att bibehålla den kropp jag kämpat för så hårt! detta kommer att sedan läggas om för att få ut så mycket jag bara kan för en frisk och hälsosam kropp.



Av ida larsson - 21 november 2011 21:59

Ibland behöver man påminnas om livet och dess härligheter! Några få ord kan få en att orka med en tung dag och se vad man egentligen har för något- något riktigt bra- MAN LEVER OCH MÅR BRA- vad mer kan man begära??!

Av ida larsson - 20 november 2011 17:41

November, månaden innan julen, då hemlängtan är som störst, för då vet man att man snart får komma hem till alla nära och kära! Det är nu som jag tänker som mest på alla där hemma.det bara går. Jag kommer hem vid den bästa tidpunken, där kärleken sprids över våran jord, då alla tänder ljus och familjerna blir sa Alla fina vänner som finns där för mig, som jag snart kommer krama om, skratta med, festa med, umgås med och ha så roligt mlade. Julen är en helig punkt som för alla samman. Alla umgås, äter god mat och dricker gott, äter godis och njuter av ledigheterna.

Jag däremot kommer fria hela dagen av julafton på hemtjänsten, hos mina gamla gummor och gubbar. Sista gången jag kommer att arbeta som undersköterska över en jul, känns sjukt konstigt! Men det är så mysigt, att finnas där för dem när de sitter själva över julen. Stanna kvar hos dem och prata med dem och ge lite julglädje till dem som behöver det. Julen är till för att sprida glädje och tro om en bättre framtid och visa att kärleken finns i oss alla!

Så nu börjar jag


Så jag har börjat förbereda mig mentalt för att träffa dem som betyder så oerhört mycket för mig- min familj och mina fina vänner där hemma. Ska bli så roligt att komma hem och leva småstadsliv igen, där festerna pågår till 4-5 på morgonen och alla trängs på hotellet för det finns inget annat att gå på! Där hemmafesterna är till för alla och där festerna brukar urarta ordentligt, där människorna körde  runt i 740 volvos med nervevade rutor och dunkade musik på högsta volym när jag var tonåring. .Det är där jag har mitt hem, bland mina nära och kära. Alla känner alla och alla skvallar om alla - underbart!

Lill-Ida som Lucia

Många känslor spirar nu i kroppen, jag ska snart söka jobb som sjuksköterska i sommar, jag är mitt uppe i en c-uppsats som tar en massa energi, men samtidigt är det kul att skriva den och veta att den kommer alltid finnas kvar på universitetsbiblioteket. Sen är jag väldigt kär i en väldigt speciell kille som får mig att känna otrolig glädje och lycka i vardagen, han gör övik 10 gånger bättre mot hur den var förr! Zebbe förgyller mitt liv med så mycket och jag är så glad att jag fått träffa en sådan underbar man. Sen känns det konstigt att snart skiljas från min underbara klass som man snart tillbringat 3 år med, men så är tidens gång, alla flyttar till varsitt håll och det ska bli spännande att se vart alla kommer att sluta!


Som ni ser är jag i ett känslomässigt stormladdat tillstånd, där både hemlängtan, c-uppsatsen och livsavgörande jobbsökandet är i full rullning i mitt huvud, samtidigt som jag svävar på små moln av kärleken..


Tänk att jag haft sådan tur i mitt liv, jag känner en sådan otrolig glädje över att leva och jag njuter varje dag som man får chansen att se en ny dag gry. Jag är snart klar som sjuksköterska, jag har varit ute och rest och kommer resa mera, jag har världens finaste vänner och familj, jag känner mig otroligt stolt över alla hinder man klarat sig förbi och jag känner mig väldigt lyckligt lottad över att få uppleva en stark kärlek igen!  Jag bara älskar att leva!!!


Av ida larsson - 15 november 2011 20:17

Årskortet köptes efter 7 månaders vila den 12 september 2011. Här kommer hur jag tränat sedan dess!


SEPTEMBER

mån-12 sept - rygg 45 min

ons-14 sept- ben 75 min

tors-15 sept- axlar/armar 60 min

lör-17 sept - rygg 60 min


mån-19 sept- spinning 50 min

tis-20 sept-rygg 45 min

ons- 21 sept- ben 75 min

fred-23 sept- spinning 50 min


mån-26 sept-armar/axlar-60 min

tis-27 sept-ben 120 min=2 timmar

ons- 28 sept- rygg-55 min

tor-29 sept-spinning 50 min

lör- 1 okt- yoga


OKTOBER


mån-3 okt- ben + hopprep mellan övningarna 75 min

tis-4 okt- rygg 60 min

fre- 7 okt- spinning 50 min

lör-8 okt- spinning 50 min

sön- 9 okt- rygg 50 min


mån-10 okt-  spinning 50 min

tis- 11 okt- armar/axlar/bröst - 60 min

ons- 12 okt- benpass- 60 min + HIT-pass 60 min- trodde jag skulle dö efter de passet med emma och michaela!

tor- 13 okt- armar/axlar

fredag- 14 okt- kettelbells 40 min + rygg

lörd- 15 okt- spinning 50 min


mån-17 okt- spinning 50 min + armar/axlar/bröst

tis- 18 okt- rygg/mage 45 min

ons-söndag- sjuk


mån- 24okt- spinning - 50 min

ons- 26 okt- rygg/mage- 50 min + springa 3 1/2 km

tor- 27 okt- benpass 65 min + 20 min promenad

lörd- 28 okt- spinning 50 min

söndag- 29 - axlar/armar/bröst

NOVEMBER


mån- 31 okt- benpass + hopprep mellan varje övning 80 min

tis- 1 nov- ryggpass/mage 60 min

ons- 3 okt-  spinning/ 50 min + armar/axlar/mage 70 min

sön- 6 okt- sprang 4 km + mage/rygg utan vikter


mån 7-  nov- armar + premiär för chinsträning 90 min

tis - 8 nov- benpass 50 min + chinsövningar

ons- 9 nov- boxpass 90 min

tor- 10 nov rygg + chins/dipsövningar

fre- spinning 50 min



mån -14 nov- spinning 50 min + mage 40 min

tis- 15 nov - spinning 75 min



Alla pass har varit effektiva- 30 sek vila mellan varje övning- för att få upp pulsen och få en effekiv träning!

För att hålla min motivtion uppe växlar jag övningar var 4-6 vecka + att varje gång jag känner att det går lätt ökar jag vikterna- har gått från 4kg i biceps till 9 kg och har ökat i snitt 3-5 kg i vikter på armar/axlar/bröst- ben och rygg har också gett bra resultat har minskat 3 cm på låren sen jag började träna och minskat i midjan med 5 cm. Hård träning och bra kost med vila har gett mig bra resulatat. har gått upp 2 1/2 kg sen jag började träna- muskler har börjat byggas det märks! Samt att man är mera hungrig- jag skämmer bort min kropp med mycket mat 6-7måltider  alltså mellanmål+ 3 huvudmål för det är precis vad den behöver och att orka träna som jag  gör nu och för att få resulatat av träningen- äter man inget så är träningen bortkastad, du kunde lika gärna legat kvar i soffan istället!!!!

 

alla kan lyckas med att få en bättre hälsa och livsstil som får dig att må bra och orka mera i vardagen- det gäller bara att KÄMPA ALDRIG GE UPP OCH HA ROLIGT NÄR MAN GÖR DET!! Sätt upp mål som är realistiska och dela upp dem i delmål för att inte tappa motivationen- beröm dig själv du är grymt duktig som tar tag i ditt liv och gör så att du känner dig bättre, mår bättre och ser bättre ut!! Man har allt att VINNA GENOM ATT TRÄNA/ÄTA OCH SOVA BRA- SAMT NJUTA AV LIVET VID SIDAN AV!!! - EGNA ORD OCH TANKAR KRING HÄLSA!!

 

det tar tid att bli vältränad likså att det tar tid att bli överviktig och osund- låt det ta tid och SLUTA BANTA

 UNDER TIDEN DU TRÄNAR- DU BEHÖVER ALLT FÖR ATT KUNNA FÅ BRA RESULTAT I SLUTÄNDEN!! ÄT ALLT MED MÅTTA OCH ÄT OFTA FÖR ATT FÅ EN EFFEKTIV FÖRBRÄNNING OCH MUSKELUPPBYGGNAD!



Målet är inte att INTE bli  smalare utan att bygga en starkt och fast kropp som orkar med vardagen och som inte blir förstörd av tunga lyft i vården! Jag har mål och jag kämpar för att nå dem- samt att jag har bra vänner som också går och tränar som hjälper till att motivera mig ännu mera.


Att variera träningen gör att man får bäst resultat och förebygger förslitningsskador och få i sig proteiner + kolhydrater direkt efter ett hårt träningspass!



chins+ dips + magrutor och springa en mil -det är mina mål!









Av ida larsson - 11 november 2011 16:40

Hur mångar har inte tittat på gammal bilder och skämts över hur man såg ut? VIlka hemska kläder, men gud vilken frisyr, hur tänkte jag där egntligen ser ju inte klokt ut?!!!!

Faktum är att kort är riktigt kul att ha, minnerna får än att komma ihåg tränder, frisyrer och andra hemskheter som hänt då! Därför tänker jag nu ta med er bakåt i tiden och visa vad modet har gjort mot oss och de före oss!

kläning från 1700-talet, måste ha varit jävligt jobbigt att få på sig denna på morgonen! - alla underkjolar och stålskenan under kläningen, samt korsetten + skräckansiktet som är kritvitt!


1800-talets klänningar, här snackar vi BIG AS! herregud - tur jag inte var född här - tycker mitt arsle är stort nog redan nu!

tänk om man hade korsett idag, huva- tycker midjebälte räcker till för att dra åt allt fett på magen- fan man skulle ju inte kunna andas ju! 1800-talet!


Nu har vi kommit in i 1900 - talet, 1920 - talets kvinnor är här- då det var det hatt som gälde!

1930-talet-


1940-talet


1950-talet50-talet tycker jag var roligaste och snyggaste klänningarna under 1900-talet!


1960-talet-


1970-talet, nu är vi i det galna året och färgerna spelgar revolut, droger och sex...


1980-talet,

Punken är här, det är nu frisören är fullbokad konstant för alla ska permanenta håret och gå i tajta tights med färger och mönster på--ju mer färg dessto bättre! Axelvaddarna på med på varje tröja och alla ser så roliga ut! Dock är 80-talet tillbaka i 2011års mode!!! Det är nu många stora artister kommer fram med, som lever än i dag med sina hits- tex roxette, bruce springsteen! Heja modet.


1990-talet, det är dessa år man minns, det var då  som man dansade loss på golvet på  spice girls låtar. backstreetboys och det var nu man följde alla serier som gick på tv, skilda världar, sunset beach och vänner....Det var nu man gick runt i korta magtröjor och hade kjolar samt tighta byxor!


Ja hur sak vi summera alla århundranden av mode- ja människan är en märklig figur- den ändrar sig hela tiden och tar efter vad som är NYTT!!- dock vet jag inte om det är för att passa in eller bara för att man flyger med i stormen och låter den ridas ut!

Idag vet i fan vad vi har för mode, jag tror att idag är allt från alla cirkel och vi plockar vad vi tycker om- för det finns inte så mycket mer att komma med som är NYTT, allt har ju redan prövats! Dock är jag väldigt glad över att vi inte har fått in korsetterna igen och stålkläningarna, skulle ju få panik att sätta på en sådan varje dag och hur fan sitter man på en sådan?!!


ha en bra fredag alla där ute puss och hej!!


Av ida larsson - 8 november 2011 21:34

Bestämde mig förra veckan att nu blir de inget festade på 3 veckor minst, bortkastat och urdåligt när man tränar och håller i. Tränar nu för att nå mitt mål, nyår 5 chins + 5 dips och rutmage i maj, hmm hur detta nu ska gå till?! Träning, träning och åter träning, dock måste jag bli bättre på att få i mig mer proteiner och mindre kolhydrater, men det är så jäkla svårt och ibland riktig tråkigt!

Men tävlingsmänniska som jag är så har jag gett mig fan på detta, så nu jävlar är det hårdkörning, inget kommer gratis och särskilt inte rutmage, orättvist att vara tjej alltså, killar har 10 gånger lättare att bygga muskler och få resultat snabbare..

Men nu är målen satta, jobbar på att klara att springa en mil den 9 juni med på min födelsedag, de skulle vara en bra presenant till mig! Sprang 4 km i söndags, det är en början!

Så hej då krogen, hej då groggen, HEJ- helgträning och morgonpromenad!

Av ida larsson - 6 november 2011 00:52

Ibland är det fruktasvärt tråkigt att vara vuxen, jag tänkte på det igår när jag gick förbi en stor lövhög. Denna skulle jag bara vilja slänga mig i och ha lövkrig, riva ut alla löven igen, hoppa, leka och ha jävligt kul. Dock höll min vuxna sida mig tillbaka och jag tror att den som äger tomten uppskattade denna sida hos mig. Inte så jävla kul att springa ifrån en arg kärring med krattan i högsta hugg efter mig!

Jag har fortfarande kvar  väldigt barnsliga sidor i mig, jag kan börja dansa runt på gatan, leka i vattnet, ha snöbollskrig, åka pulka ner för backen, se på tecknade filmer och tycka om att se på alla bokmärken man samlat under alla år som barn, sitta och pyssla, rita, ha kuddkrig.


Varför ska det vara så omoget, fel och konstigt att ha snöbollskrig när man är 23 och okej när man var 10? Varför kan man inte palla äppel som man gjorde när man var barn? Varför inte springa och busringa hos någon gubbe som blir varnsinnig och skratta efterråt så man knappt kan stå upp.

Jag älskade att bygga kojor i skogen, leka i höet, hoppa på balarna,  leka lekar, spela fotboll på rasterna, hoppa hopprep,  köra moped när jag var 12 år och hoppa i vattenpölar när det rengar, leka i lekparken, klättra på ställningar, gunga högt upp i luften.


Det var så jäkla roligt att bara få göra dessa saker och det var okej. Jag tror garnterat att folk skulle titta snett på mig och undra vad jag har för psykisk störning om jag hoppade i varje vattenpöl nu!


Jag är lite galen jag erkänner, men jag tycker än idag att dessa saker är roliga. Förra helgen var jag Malin och Zebbe på stan och vi gick in i olika leksaksaffärer. När jag gick runt där för att leta nått att ha på hallowin väcktes minnerna från när man var liten. Där fanns alla de dära roliga sakerna man ville ha. Massa dockor, ritpapper, klistermärken, klänningar att ha som prinsessa m.m Jag önskar att jag hade varit barnvakt så jag kunde ha fått vara där inne en hel dag och sen gått hem och lekt med dessa sakerna med barnet! Men jag ville inte bara sno en unge, så jag gick ut från leksaksaffären när Malin och Zebbe hade tröttat på att vara där :P

Jag kommer ihåg ett starkt minne när jag och mamma var och kollade massa leksaker och där på en hylla fanns den finaste dockan jag sätt.TIll denna dockan fanns klänningar, en säng, nappflaskor, m.m och jag blev så kär i denna dockan jag VILLE så gärna ha den. Men mamma sa nej; den är för dyr du för önska dig något annat, jag grät i flera dagar för jag ville så gärna ha den.

Men så gick veckorna och jag glömde bort dockan och julafton var här. Då skulle jag öppna ett stort paket och där var min docka, jag var så lycklig, Tänk va en leksak kan göra för än, när man var barn!


Det finns så mycket minnen sen man var barn och det är väldigt bra, men en sak är säker i vinter blir det snöbollskrig så akta er en snöboll kanske kommer flygandes mot er + pulkaåkning på hög nivå, göra snöänglar, rulla runt i snön för barnet i mig leker än! Erkänn vuxenlivet är tråkigt ibland - Jag tror att jag aldrig kommer bli riktigt vuxen, jag kommer nog alltid ha barnets fantasi och lek i mig för all framtid och jag älskar det! För vem vill bli helt vuxen och tråkig?!!





Av ida larsson - 2 november 2011 23:21

Jag erkänner jag avgudar sex and the city, de 4 tjejerna förgyller mina kvällar när jag inte kan sova, de får mig att skratta de får mig att häpna, de får mig avundsjuk och de ger hopp åt alla tjejer där ute. De är så bra, och min favorit är helt klart Samantha, hon är så himla härlig, öppen, frispråkig och är ej dömmande. Hon går sin egna väg och skiter i vad alla säger och tycker, hon är en framgångsrik kvinna och hon lever sitt liv på sitt speciella sätt!


Samantha- Gumman man köper inte en bil för man provkört den

Samantha: I feel the same way as you feel about Botox. Painful and unnecessary.

Samantha Jones: I can't color enough, I would color all day every day If I had my way, I would use every crayon in my box
Carrie Bradshaw: We get it! You like to color...


Carrie Bradshaw: Well, honey, what have you been eating?
Samantha Jones: Everything except Dante's dick


Jerry 'Smith' Jerrod: You seem distant.
Samantha Jones: Distant? You're still in me.


Samantha Jones: Jesus honey! Wax much?
Miranda Hobbes: What? My marriage is going through a rough spot. I dont have time to wax!
Samantha Jones: I could be on death row and not have that *situation*!


Samantha Jones: You see? This is how it starts. Next thing you know, we're only having sex three or four times a week.
 
Samantha Jones: I'm gonna say the one thing you aren't supposed to say. I love you... but I love me more. I've been in a relationship with myself for 49 years and that's the one I need to work on.


 Hon säger vad hon tycker, tänker, känner, vill och ska HA! Hon pratar om det som det vore att prata om vädret och det är nog precis vad alla behöver göra. Varför ska man vara så tyst om sex och sexliv när det är så natruligt. Alla gör det, alla behöver ha det och alla vill HA det! Vi har alla behov och vi har alla ett behov av att bli tillfredställda, älskade, behövda och sex behövs för att vi ska må BRA i oss själva och för att göra en relation starkare. Jag anser att när sexet dör ut, dör relationen ut, är relationen bra då har man sex ofta och det är bra, är det dåligt ja då blir sexet också dåligt- så ser jag på det. Sex är JÄTTEVIKTIGT, det är en liten del i ett förhållande, men det är en viktig del! Det är där närheten är som närmast och det är den som är så viktig - närheten!

Om alla pratade om sex mer öppet och koncekvenserna av det, skulle det förebygga att tonåringar blir gravida? Skulle man inte må bättre om man pratade om sex, kärlek, behov och lust? För mår man inte bättre om man kan prata om saker? Skulle folk skämmas mindre om man drog ett sexskämt på fiket? Skulle människor sluta bli blyga, nerövsa och titta ner i golvet om man frågade om de haft en bra natt? Är det för privat eller är det att det för att sex var SKAMLIGT  för bara några årtionde sedan? Är man ovan att helt enkelt prata snusk?



Samantha anförtror sig inför sina bästa vänner och det är just dem man ska prata med, sina bästa vänner. De är där för att ge råd, stöd och för att lyssna. Jag tycker det är viktigt  att man kan prata om sex och känslor, för det är en natrulig del i ens liv och jag känner att jag kan prata med mina vänner om det. Jag är inte som Samantha som berättar detaljer om allt och ingen ting, men jag står för att jag kan prata om sex och känslor, och mycket tack vare att jag har så underbara och fina vänner runt omkring mig. Jag mår bra om att prata om allt  som rör mitt liv- det är så jag är som person! Take it or live it!



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

100 000 åsikter!

Babe I like It

 

Ida

 

Läser till sjuksköterska, färdig juni 2012, då börjar verkligheten efter 3 års universitetsutbildning.

Skriver om allt och ingenting- allt från sex/kärlek- åsikter om livet/trauma/krig/sjukdomar- träning och hälsa. Läs gärna och lämna gärna kommentarer om det ni läst!

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards